Leden 2015

Zahrál jsem si...

8. ledna 2015 v 8:14 Reakce testerů...
Tato rubrika by měla sloužit ke komentářům testerů, kteří už hru hráli. Bavila tě? Co se ti líbilo nebo nelíbilo, jaké byly tvé dojmy? Obstála by hra v konkurenci jiných her?

Co by tu ještě mělo být...

7. ledna 2015 v 13:11 Připravuje se
Plánuju ještě udělat rubriku "Postřehy ze hry" a "Co zrovna řeším" a taky nahrát více fotek. Do "Postřehů ze hry" budou snad testeři přispívat své poznatky a názory. V rubrice "Co zrovna řeším" chci uvést dilemata a problémy, které nedokáži snadno rozhodnout nebo vyřešit. Kolik má být ve hře ras? Pro kolik hráčů má hra nanejvýš být? Jak odlišné mají být počáteční schopnosti hráčů? Jakou cenu mají mít lodě? Byl by zájem o nějaké scénáře s příběhem?
Myslíte si, že by zde měla být ještě nějaká další rubrika?

Co mi řekli a neřekli...

6. ledna 2015 v 16:19 Klady a zápory hry
Budu uvádět především zápory, které mi řekli testeři, kteří si podle mě oblíbili určité typy her. Hru jsem navrhoval spíše pro širší hráčské spektrum, které by možná většinu těchto záporů pokládalo naopak za klady.

Boje jsou moc složité/jednoduché (hráči uváděli obojí)- jádrem bojů je porovnání hodnot na hozených kostkách a možnost jejich přehození. Ve starší vývojové verzi byl složitější systém s menším podílem náhody, který vytvářel ve hře prostoje a prodlužoval délku hry. Současný systém je odehraný běžně v rozmezí 10-60 sekund a hráči dělají pouze jednoduchá rozhodnutí.
Ve hře je příliš náhody- náhoda je zapříčiněna téměř výhradně kostkami při bojích. Řekl bych, že zástupců a odpůrců kostek, je stejně. Kostky urychlují hru, což jsem upřednostnil. Podíl náhody na hře je střední oproti ostatním hrám.
Ve hře je moc ras a každá má jiné vlastnosti- ve hře bylo původně 6 ras a tedy 12 unikátních vlastností (pro obyvatele a lodě od každé rasy). V současnosti jsou ve hře 4 rasy, což hru zjednodušuje a o třetinu ubylo herních komponent. Na druhou stranu už ten vesmír není tak pestrý. Uvidíme, jaká bude zpětná vazba, v jakém počtu ras se bude hra nejvíce líbit.
V této části hry bych už normálně měl mít spoustu bitevníků- říkají fanoušci Twilight imperia :) Orion: sjednocení je zaměřen na sbírání bodů, které je možné i nekonfliktní cestou (karty diplomacie, rozvoj). Mít přesilu bitevníků dává hráči spíše větší iniciativu a více možnosti než, že by to zajišťovalo ekonomickou nadvládu díky dobytým planetám.
Když se dva perou třetí se směje- to je do velké míry pravda, také mi vadí, když vyhraje hru ten nejpasivnější hráč. Dá se to napravit získáním bodů za vyhrání bitvy (smáli by se dva). Toto pravidlo dříve ve hře bylo a motivovalo hráče do bitev ve vesmíru a tlumilo ostatní aspekty hry. Chtěl bych raději udělat hru, která není tolik zaměřena na bitvy ve vesmíru. Uvidíme, jak velký je to problém, až se hra více otestuje ve 3-4 hráčích.
Žeton flotily zakrývající lodě se občas pohne a odhalí, jaká je pod ním loď- jasný zápor, kterého nevím, jak bych se zbavil, aniž bych ztratil příliš mnoho z ostatních mechanismů. Chci ve hře nechat utajenou totožnost lodí a jednoduché mechanismy. Možná si to bude žádat nějaký hodně speciální žeton, nevím ...

Na co si nikdo nestěžoval a snad to tedy mohu považovat za klady :)
Ve hře nejsou velké prostoje- půlka hry se hraje simultálně
Hra je přehledná- na mapě není "bordel", který by se nevešel na hex, člověk nemusí brejlit na karty před protihráčem
Všechno se vejde na stůl- zatím nikdy nebyl problém s velikostí hry
Hra je zábavná- vážně ještě nikdo nepřiznal, že by ho hra nudila :)

Jak se to hraje...

6. ledna 2015 v 15:15 Mechaniky ve hře
Při tvorbě hry jsem se snažil co nejvíce přiblížit mé vlastní představě o dobré vesmírné strategii a ne upravovat některou z existujících her. Myslím si, že se díky tomu ve hře objevuje alespoň několik mechanik o kterých nevím, že by byly v jiné hře.

Mapa a setup: Podle počtu hráčů se postaví mapa složená z 6-10 oblastí a z políček (hexů) s domovskou planetou. Oblastí se rozumí trojice hexů z nichž vždy na jednom je planeta. Umísťují se rubem vzhůru tak, aby hráči nevěděli co se v nich nachází. Oblasti jsou si rovnocenné z hlediska hexů pomáhajících a škodících hráči. Díky tomu je vždy "hustota" dobrých a špatných políček na celé mapě rovnoměrná. Rovněž planety jsou dost rovnoměrně rozmístěny po celé mapě. Přesto je mapa pokaždé dost odlišná a ovlivňuje strategii hráčů.
Rasy ve hře: Ve hře se vždy nachází 4 rasy bez ohledu na počet hráčů. Každé rase přísluší určitá barva, která tuto rasu identifikuje. Každá rasa má jiné schopnosti a jiné lodě. Hráči mohou na svých planetách mít jakoukoliv kombinaci ras bez ohledu na to, za jakou rasu hrají. Za obyvatele své rasy dostávají pouze dvojnásobek vítězných bodů.
Planety a jejich populace: Planety jsou velikosti 2-4, což značí kolik se na ní vejde obyvatel (barevných kostiček). Každá rasa dává planetě speciální schopnost. Každá planeta vyrábí lodě podle toho, jaké rasy na ní jsou. Čím více je na planetě zástupců jedné rasy, tím levněji lodě vyrábí. Má tedy smysl mít na planetě co nejvíce ras (schopnosti planety), ale i pouze obyvatele jedné rasy (levná výroba lodí).
Příjem a množení: Na každé planetě se každé kolo rozhodnete, jestli chcete vydělávat peníze (1$ za každého obyvatele) nebo jestli na planetu umístíte další kostičku populace. Ve hře kupujete vše za peníze nicméně cena lodí je ovlivněna tím, kolik máte na planetě obyvatel.
Lodě: Lodě mají vždy barvu podle rasy, která je vyrobila. Hráč tak může vyrábět pouze lodě ras, které má na planetách. Jsou ztvárněny žetonem s bitevníkem na jedné straně a transportem na straně druhé. Hráč umístí loď na herní plán libovolnou stranou a postaví tak bitevník nebo transport. Na loď nebo jejich skupinu se umístí žeton flotily (se znakem hráče). Ostatní hráči tak nikdy neví, kolik máte ve flotile bitevníků a kolik transportů. Bitevníky slouží k boji ve vesmíru a bombardování planet a každý má unikátní schopnosti podle barvy (rasy, která ho postavila). Transporty slouží k dobývání planet a jsou ekvivalentem jedné kostičky populace, které se nachází na planetách.
Agenti a karty diplomacie: Agent je loď, která plní funkci diplomata a sabotéra. Hráči kupují karty na kterých mají úkoly. Musejí vždy dopravit agenta na určité místo a pak zahrát kartu. Některé karty pomáhají neutrálním planetám (Humanitární pomoc, Obchodní cesta apod.), jiné škodí protihráčům (Léčka, Povstání, apod.). Protože se vám agent vždy vrátí ke znovupoužití, tak ho lze použít i jako blafovací jednotku (flotilou plnou agentů nic neriskujete, ale účinně zastrašujete protivníka).
Diplomacie: Především pomocí karet diplomacie Spojenectví a Obchodní cesta můžete navázat s neutrálními planetami svazky, které vám vydělávají peníze a vítězné body. Někdy je tak výhodnější se se silnou neutrální planetou spojit než se ji snažit dobýt.
Vítězné body: Ve hře jsou 3 různé druhy vítězných bodů, které získáváte. Hru vyhrajete, pokud získáte alespoň 21 bodů jednoho druhu nebo pokud máte ze všech hráčů největší součet všech tří druhů bodů v cca 12. kole hry. Můžete se tak zaměřit na získávání bodů jednoho druhu (body slávy, rozvoje nebo populace) nebo na všechny body zároveň. To velmi ovlivní Vaší strategii- budete dobývat planety, vynalézat pokroky, půjdete diplomatickou cestou nebo budete vše kombinovat.
Boje ve vesmíru a na planetách: Ve vesmíru spolu bojují bitevníky a na planetách obyvatelé s transporty. Oba boje probíhají stejně. Oba hráči rozdělí jednotky do dvou skupin- do frontových jednotek a do posil. Oba hráči hodí kostkou. Hráči mohou kostku přehodit, pokud přisunou jednotku z posil. Porovnají se oba hody. Hráč s nižším číslem přijde o jednu frontovou loď a o všechny posily, které přisunul. Jedná se o jednoduchou mechaniku, kde můžete často boj rozhodnout včasným přisunutím posil (kterým ale riskujete více lodí).

O co se jedná...

6. ledna 2015 v 14:09 Popis hry
Hra Orion:sjednocení se odehrává v části Mléčné dráhy, která se nazývá Orion-Cygnus. Hráči hrají za svojí domovskou planetu, na které převládá jedna ze 4-6 různých ras, které se ve hře vyskytují. Kdysi byly planety sjednoceny pod Unií a po jejím rozpadu nastala staletí chaosu. Cílem hráčů je dosáhnout znovusjednocení této části galaxie vyhlášením Unie. Dosáhnout toho mohou získáním dostatečného množství bodů slávy, množením své rasy, stupněm rozvoje nebo kombinací uvedených. Během hry mohou hráči vyhrávat bitvy proti jiným hráčům ve vesmíru a na planetách nebo proti Dravcům ohrožujícím civilizaci, navázat spolupráci s neutrálními planetami pomocí agentů, rozvíjet svou civilizaci pomocí pokroků a v neposlední řadě objevovat vesmír.

Hra je pro 2-4 hráče. Je potřeba 30 minut na vysvětlení pravidel. Hrací doba je 45 minut na hráče. Složitost hry je 4/5. Míra náhody je střední (kostky). Hraje se na mapě, která se s rezervou vejde na kuchyňský stůl. Ve hře jsou zástěny. Hra je kombinací Euro a Ameri trashe, je středně plynulá, konfliktní, ekonomická, taktická. Ve hře nejsou epické bitvy ani složité technologické stromy. Hráči si zahrají plnohodnotně už první hru a je tedy spíše určená širší komunitě. Ve hře je velká míra volnosti v rozhodování.
Největší inspirací pro vytvoření této hry jsou počítačové hry Master of Orion II a Star wars:Empire at war.

Orion: sjednocení - hra -

5. ledna 2015 v 14:20 | Pavel Žáčik |  Úvod

Kdo jsem, co dělám, co bych rád dělal...

Kdo jsem: Jmenuji se Pavel Žáčik a předpokládám, že tě víc zajímá, co dělám...
Co dělám: Už jsi možná hrál nebo jsi alespoň slyšel o stolní hře "Orion: sjednocení". Jedná se o vesmírnou strategii (více v popisu hry vlevo, ne že tam hned půjdeš a nedočteš to). Na této hře pracuji více či méně intenzivně přes 2 roky. Hra je v jednom z konečných stádií, takže je plně hratelná, nedochází k situacím bez pravidel (téměř) a už je dokonce i zábavná (říká se).
Co bych rád dělal: Hru chci vydat. Ano, takhle "jednoduché" to je. Nejlepší cesta je asi přes vydavatelství, kterému bych hru prezentoval. V této fázi potřebuji hru co nejvíce testovat s různými hráči a dostat co nejvíce zpětných vazeb, abych hru doladil a mohl ji úspěšně předvést.
Jak toho chci dosáhnout: Spoluprací s ostatními nadšenci. Co nabízím za spolupráci? Bohužel to nejsou peníze. Nabízím možnost zapojit se do projektu, který už má za sebou relativně dlouhý vývoj a ty ho můžeš posunout ještě o kousek blíž k cíli- jeho vydání. Možnost něco vytvořit, ovlivnit nebo být při tom. Rád tak poznám nové kreativní lidi, kterým zase třeba pomůžu já s jejich projektem.
Jak mi můžeš pomoci: Pomůže, když si moji hru zahraješ. Pokud tě baví kreslit vesmírné lodě, mimozemšťany nebo se zajímáš o design celkově, rád ti svoji hru předvedu. Potřebuji taky pomoci s příběhem. Pomůžeš mi ale třeba i tím, že pošleš odkaz na tento blog někomu, koho by mohl zaujmout. A pokud jsi to dočetl až sem, tak dej vědět do komentáře ;) to mě totiž taky podpoří. Díky!